Galerie Orlovna z.s.

Otevřeno út-ne
10–17 hodin

Na Sladovnách 1492
767 01 Kroměříž

© 2016

Nová stránka 1

design by Malina: .

SPONZOŘI >>

Licence Creative Commons
Uvedená práce (dílo) podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte komerčně 3.0 Česko
Vytvořeno na základě tohoto díla: www.galerie-orlovna.cz

počítadlo.abz.cz

Rozhovor

Rozhovor s Jaroslavem F. Kovandou

Váš záběr je značně široký – malíř, sochař, spisovatel, básník, scénárista. Co z toho všeho je Vám nejbližší?
To F. mezi křestním jménem a příjmením je sice legrace ve stylu: když Jan Evangelista Purkyně, proč ne Jaroslav Figuralista Kovanda (ještě bych možná mohl mít přídomek multi, nikoliv muftí), ale dost podstatná, protože se snažím, aby mně bylo jedno, v jakém materiálu „lidské figury“ akorát „obrábím“. Celý život jsem chtěl dělat jednu věc…

A jak vlastně tvoří taková všestranně nadaná osobnost? Máte první námět a poté se rozhodujete, zda jej zachytíte slovy na papíru nebo akrylem na plátno? Anebo si ráno řeknete „Dneska si něco namaluji“? Nějaká spojitost mezi Vaší literární a výtvarnou tvorbou však určitě existuje, některé obrazy s námětem Archlebova jakoby ilustrovaly dění z Vaší knihy Gumový betlém.
Každý si v životě tvoříme nějaký praktický rituál. Poslední léta (při snídani) si z televize nacpu do hlavy všechny možné zprávy ze světa, většinou v angličtině, a pak, po půlhodinové relaxaci, v níž se snažím na všechen ten extrakt katastrof a nenávistí zapomenout, usedám k počítači a věnuju se psanému. Je-li čas a vhodná konstelace reviduju, odpovídám na poštu.
Maluju odpoledne a večer. Na sochách pracuji ve svém ateliéru v Halenkovicích, kde bývám dva tři dny v týdnu. Pro začínající autory a romantické duše bída a utrpení, ale tzv. inspirace je promile, zbytek je činnost, která by se dala nazvat taky meliorací. Aneb jak říkal básník Vladimír Holan: neopájí, co nebylo lisováno.

Sám o sobě prohlašujete, že jste solitér. Výstava nese název Kubismus v praxi. V jakém slohu tedy vlastně tvoříte? A jak vůbec coby autor vnímáte takovéto škatulkování?
Všichni hledáme nějaké definice, o něž bychom se mohli na tomto světě, kde v podstatě nevíme ani, jestli do vesmíru stojíme či visíme, opřít. Staří Číňané měli pro lidský život nejjednodušší jmenovatel: vdech a výdech. Někteří Řekové tvrdili, že nejdokonalejší věc na světě je kruh, čili bůh je kruh. Viz ten devítimetrový ve stropě římského Pantheonu, který je tak dokonalý, že do té díry ani neprší; vzlínání vzduchu je v ní tak silné, že déšť na dlažbu nevpustí. Geniální Picasso s Braquem eliminovali svět na kouli, hranol a kužel. Dál už se asi nedá pro mne jako ateistu jít. Malba spočívá v tom, jak tento základ nějakým vhodným způsobem překrýt. Jak jednoduché, že…

Vaše vzory v podobě Fernanda Botera a René Magritta jsou známé, ale máte i na české scéně oblíbené tvůrce?
Mám jich spoustu. Úžasný je Jaroslav Róna, Boris Jirků, David Černý, Rittstein, výborný je Zdeněk Tománek, který měl výstavu bronzů v Orlovně přede mnou, Jirka Vlach z Uherského Hradiště, rod Malinů rovněž z UH, atd. atd. V dětství jsem měl rád Mikoláše Alše, „opluskané“ děvy Josefa Mánesa, a dodnes miluju Josefa Ladu. Nevím, kdo ve Veletržním paláci přišel s nápadem zvětšit Ladovy figurky do nadživotní velikosti, ale ten vlys stvořený z jeho postav v čele se Švejkem se od těch starořeckých sochařských vlysů moc neliší. Jak jsou ty figury ve své jednoduchosti monumentální! Asi před měsícem jsem si v lublaňské moderní galerii objevil veliké obrazy od slovinských bratrů France a Tone Kraljových, kteří mimochodem studovali v Praze ve dvacátých letech min. stol. Komu jsem ty obrazy ukazoval – bohužel nafocené přes mobil, ten byl nadšen. Nikdo je však neznal. Inu osud nás malých národů… Vždyť třeba Jan Zrzavý je určitě lepší malíř než v encyklopediích protežovaný „skicálista“ Francouz Raoul Dufy, abych uvedl nějaký odstrašující příklad. A co takový dekoratér Matisse? Nebo podvodník Andy Warhol, tak zpodobňující současnou dekadenci, kdy je nejen v umění dovoleno takřka vše. Nebo slavná tenistka Martina Navrátilová, která pinká tenisáky namočené do barev na plátno a vydává „ty zajímavé struktury“ za umění. Kdyby totéž udělala nějaká neznámá dorostenka, dohrála by zbytek života ve svěrací kazajce. Omlouvám se, že jsem se tak rozjel.

A jak vnímáte srovnání právě s Marcem Chagallem, který rovněž čerpal témata z prostředí venkova a stejně jako Vy si vytvořil unikátní styl, kterým zachycoval své náměty?
Ano, Chagall mě kdysi velmi ovlivnil, a proto se mu velmi vyhýbám.

Vaše obrazy nesou mnohdy i politická a společenská poselství, např. obrazy s námětem 11. září. Váš příspěvek do projektu Memento Tiziani, kdy postava stahující Marsya z kůže nese znaky církevního hodnostáře, mohl na některé diváky dokonce působit kontroverzně. Na druhou stranu do svých pláten často zakomponujete i malé vtípky, např. namísto jablka u tří Grácií krabice s džusem. Děláte zkrátka dojem, že si jdete za svým a nebojíte se konfrontace. Narazil jste někdy? Urazilo nějaké Vaše dílo někdy někoho?
Kdysi mého tatínka, když jsem mu k Vánocům věnoval portrét spolužačky. Nelíbily se mu její švidrající oči. A jeden malíř mi kdysi nadával rovněž za cosi, co se mu na mých obrazech nelíbilo. Ale po stránce malby, nikoliv obsahu.
Přestože jsem přesvědčený ateista, hluboce si vážím lidí, kteří mají v sobě Víru. Já mozek hezkými obrázky vystlaný nemám. Abych se opravil: třeba Ježíš Kristus a jeho poselství má úžasný humanistický potenciál. Nicméně historie dokládá, že Nejsvětější církev svatá, dříve mocné politikum, jak všichni víme, to krásné poselství šířila velice nehumánními prostředky. Zajímalo by mne třeba, o kolik počty „katolických obětí“ převyšují ty komunistické, když už jenom třicetiletá válka trvala tak dlouho, kolik žen bylo upáleno pro čarodějnictví, jestli genocida Inků či Aztéků španělskými konkvistadory nenaplňuje rovněž původní obsah slova holocaust.
Ale můj „církevník“, co předstírá odřezávání Marsyovy kůže, má na čepici černý kruh, nikoliv kříž (1), a pod krkem žabu. Pakliže by to někoho urazilo, zřejmě by se v něm nádherně zobrazil bonmot, že potrefená husa nejvíc kejhá.
(1) Jeden můj přítel učitel mně vyprávěl, že u nich na hudební škole v padesátých letech dostali povolení slavit Mikuláše, ale pouze v případě, když si na mitru namaluje místo kříže houslový klíč. Hádejte, jak to dopadlo.

Moc se mi líbí Váš uctivý a obdivný postoj k ženám a jejich údělu, který jste prezentoval na komentované prohlídce. Nevím proč, ale napadla mě v této souvislosti otázka, zda jste někdy namaloval obraz Madony?
Vaše otázka se mi líbí. Ano, ale už nevím, kdo ho má. Na tom obrazu tlačí žena kolo, na němž na nosiči vzadu veze bombu na plyn a řepný chrást. A na řídítkách má dvě tašky s nákupem a na sedátku děcko. Možná bych to měl namalovat znovu a možná by se to dalo pojat i současněji.

Děkuji Vám za rozhovor a přeji za celou galerii Orlovnu plno sil a chuti do práce.

Mgr. Martina Šišková
V Kroměříži dne 28. 7. 2017

Jaroslav F. Kovanda
Foto: Tomáš Vrtal 2017