Galerie Orlovna z.s.

Otevřeno út-ne
10–17 hodin

Na Sladovnách 1492
767 01 Kroměříž

© 2016

Nová stránka 1

design by Malina: .

SPONZOŘI >>

Licence Creative Commons
Uvedená práce (dílo) podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte komerčně 3.0 Česko
Vytvořeno na základě tohoto díla: www.galerie-orlovna.cz

počítadlo.abz.cz

Petr Nikl, David Vrbík - Mluvící voda 16/04/2012 - 24/06/2012

Petr Nikl, David Vrbík – Mluvící voda 16/04/2012 – 24/06/2012

16/4/2012– 24/6/2012 Petr Nikl, David Vrbík – Mluvící Voda Zahajovací výstava k otevření nové galerie Vodárna. Součástí prostoru je původní technické zařízení z roku 1904, prvně přístupné pro veřejnost. Úpravy provádí firma Flirex, která rekonstruovala i zapsanou památku Unesco – vilu Tugendhat v Brně

Výstavní prostor Vodárna

Petr Nikl (*1960), absolvent Střední uměleckoprůmyslové školy v Uherském Hradišti (1976–1980, Akademie výtvarných umění v Praze (1981–1987), výtvarník, básník, hudebník, performer, zakládající člen skupiny Tvrdohlaví, laureát Ceny Jindřicha Chaloupeckého je zásadním fenoménem současné výtvarné scény. Jeho tvůrčí aktivity vždycky přesahovaly osobnost malíře. Je hercem, zpěvákem, loutkohercem, spisovatelem a performerem. Stojí za ním řada projektů, které byly úspěšné nejen v odborné komunitě, ale v nejširší společnosti. Je populární, i když patří spíš k alternativní kultuře. Stál za kolektivní výstavou Hnízda her v pražském Rudolfinu v roce 2000 a reprezentoval Českou republiku na světové výstavě EXPO 2005 v japonském Aichi. Jeho obrazy se často vracejí do světa dětství. Konfrontace nevinnosti a nalezení identity a jsou tak vlastně podobenstvím o světě, který byl nucen přestat pracovat s utopickými vizemi a vstoupil do fáze dospělosti. Nikl je fascinován záhadami, převleky a maskami, které podobně jako obrazy částečně skrývají před divákem svoji totožnost. Divák je tím, kdo odpovídá na jejich otázky. Niklovy malby jsou i svou formou ve stadiu nevinnosti a jejich dokonalá estetika může být i jejich podivným tajemstvím. Autorsky spolupracuje s Divadlem Archa od roku 1994, kdy vytvořil scénografii a kostýmy k prvnímu projektu Archy Opera La Serra. V následujících letech zde uvedl své sólové performance a autorsky se podílel s Kristýnou Lhotákovou a Ladislavem Soukupem na představení Tanec hraček, s Janou Svobodovou na projektech Slunovrat, V zrcadle, Za zrcadlem a Obnošené sny ad. Tyto výtvarně-divadelní projekty prezentovaly české umění v mnoha zemích světa od Japonska po Jižní Afriku. Mluvící voda je dalším z jeho projektů, který je signifikantní právě pro nově otevřený zrestaurované kroměřížské vodárny. Petr Nikl má za sebou řadu výstav. Svým dílem je také zastoupen v řadě prestižních veřejných i soukromých sbírek.

David Vrbík je hudební skladatel a zvukař, vynálezce laserové struny a autor scénické hudby k tanečním představením. Jeho spolupráce s Petrem Niklem je letitá. Spolupracoval s ním např. na představeních Skryté tvůrčí jednotky: Divnosti, Grimm Grimm 3 Mina Tanaky či Hanging Man. Složil hudbu k představením divadla Antena Ko-cour a Zahrada, Spad tam Ondřeje Lipovského, Figures In a Landscape Pierra Nadauda a Tri neck 69. Experimentuje se synchronizací zvuku a světla, novými médii, uměleckými formami, propojením hudby, jevištních technologií, projekcí a laseru. Je jedním ze zakládajících členů experimentální skupiny TOW (společně s Vladimírem Brožem alias Vladimírem 518 a Ondřejem Anděrou), se kterou spolupracoval na představeních The Other Windows, Noční můra, Turing Machine a Teorie. Spolu s Vladimirem 518 zrealizoval audiovizuální koncertní tour k jeho desce Gorila vs. Architekt. Později spolu založili multimediální projekt SPAM (na němž se podílel i Ondřej Anděra). Ze společné dílny rovněž pochází audiovizuální kompozice protknutá tématem života a tvorby největšího a nejkontroverzněj­šího českého architekta druhé poloviny 20. století Karla Pragera (1923–2001) nazvaná Karel Gott nebo Bit pro Novou scénu Národního divadla. Z uvedených skutečností je zřejmé, že elektronickému digitálnímu umění patří nejen část budoucnosti vizuální kultury, ale už i její dnešek.